Dag winter, hallo zomer

Vorige week hebben we de laatste groentjes van deze winter verorberd, nog een restje rode kool. Ondertussen begint de zomer op ’t veld te piepen: verschillende soorten sla, bosajuintjes, nog wat spinazie, koolrabi, raapjes en de eerste groene asperges van eigen veld.

image

image

image

enkele ideetjes op een rij:

Zondag was frietjesdag! Met verse sla en de rode kool. De mayonaise maak ik zelf, met koolzaadolie. Doe in een hoge pot twee hele eieren, twee eetlepels natuurazijn, een eetlepel mosterd, peper, zout en een scheutje olie. Plaats je mixer middenin en begin te mixen. (Ik hou mijn mixer stil, in tegenstelling tot JerOen Meus bvb.) Voeg tijdens het mixen geleidelijk de olie toe. Ongeveer halverwege zie je dat de mayonaise begint te ‘pakken’. Blijf toevoegen en kom ondertussen rustig naar boven met je mixer. Tegen dat ik boven ben is al mijn olie erin gegoten, ongeveer een halve liter. Ga nog eens op en neer met de mixer, zodat alle olie goed vermengd is. Klaar. Eens afgekoeld in de frigo wordt die nog vaster.

image

image

image

De volgende is een pladijsfiletje, gebakken in de pan, met de groeneasperges (en wat witte uit de winkel, maar shht, dat weet je niet) en risotto (basisrecept).

image

En nog eentje: een salade, met het groen van de ajuintjes, wat restje witloof, blokjes kaas of mozarella, een eitje, hespenreepjes, en gebakken uitjes (het witte deel in ringetjes bakken in klontje boter, jummie). Afkruiden met peper en zout.

De dressing is heel simpel: mayonaise, yoghurt, peper, zout, peterselie en een paar druppels citroen.

image

En de laatste voor vandaag.

Couscous bereid met wat bouillon en vermengd met het groen van de bosajuin, reepjes koolrabi, fijngesneden spinazieblaadjes, peper. Sla er bij en een vleesbroodje.

En dat het lekker was!

imageimage

image

Een veldpizza

image

Het is eens iets anders dan hesp en champignons. In deze volgorde:

tomatenpassata, reepjes koolrabi, pijpajuin (de witte kant in ringetjes gesneden), spinazieblaadjes ( véél want dat krimpt toch 🙂), de zelfgemaakte pesto van hier ergens, geraspte Parmesan, gedroogde kruiden (basilicum, oregano, tijm). Oven voorverwarmen, 10′ bakken op 190° en tenslotte de groene kant van de pijpajuin erover strooien. Paar druppels olijfolie zouden ook niet mis staan.

Smakelijk!

 

Comfortfood met mijn favoriete groene saus

Met deze saus heb ik al ontelbaar lekkere dingen gemaakt, ze toepasbaar in ontelbare variaties en iedereen in huis is er zot van.

het origineel is een recept van Jeroen Meus. Orecchiete met spinazie en drie kazen. http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten/orecchiette-met-spinazie-en-drie-kazen

varieren kan door de kazen te vervangen: trek de frigo en kijk wat er in ligt. Zelfs Kiri-kaasjes gaan er in! 😄Of door de bladgroenten te variëren. En tenslotte kan je de saus gebruiken van een resem aan ingrediënten.

Hier alvast twee:

image

Echt comfortfood is dit, zeer geliefd bij de kindjes, klein én groot. De saus is een mix van winterpostelein, ricotta, Parmesan, scheutje olijfolie, peper, zout. De saus is een heel dankbare voor de winterpostelein vind ik:die groente heeft namelijk een textuur waar man en kinderen hier niet zo zot van zijn. Vooral de stengels zijn spelbreker, nochtans die zijn erg lekker. De winterpostelein geeft de saus een pittige maar zeer toegankelijke smaak. Eens iets anders enfin…  Verder: macaroni (volkoren), een eitje, mozarella.

Bij de volgende heb ik eens geprobeerd iets anders te doen dan pasta: dé groene saus (met spinazie en verschillende verse groene kruiden deze keer), rode quinoa (klaar maken zoals op de verpakking, in een bouillon best en afwerken met peper en verse kruiden) en goed afgekruide scampi. Ik vond het erg lekker, maar dat moet wel uw goesting zijn, die quinoa.

image

 

PS: speciaal voor Ellen, een bewijs van het ‘konijntjes-ei’ van de kinderen:

image

 

 

 

Een spinaziepizza!

Enkele recepten met groene bladgroenten!
In feite kan elk van deze recepten met eenders welke bladgroente: spinazie, warmoes, winterpostelein, allerlei sla, verse kruiden.

image
De eerste is een ideetje van de Albert Hein en vond ik bijzonder geslaagd!
Het is een pizza of noem het een dikke pannenkoek, gemaakt van een deeg van 225mg zelfrijzende bloem, 150ml yoghurt en een snuifje zout. Snij de bladgroenten in reepjes of iets dergelijk, meng met de bloem en de yoghurt en het zout tot een deeg. Verdeel in vier porties. Rol elk stuk uit tot een pizzabodem op een bebloemd werkblad, zodat het niet kleeft.
Je bakt de pizza’s vervolgens in een pan met wat olie aan twee kanten bruin.

Die kan je dan gaan beleggen. Op de mijne lag sla, gestoofde spinazie en paprika, gedroogde tomaatjes, buffelmozarella en worstjes. Dat kan je gerust variëren naargelang wat je lekker vindt.

Niet vergeten afkruiden: peper, zout, eventueel verse kruiden naar keuze, paar druppels olijfolie.

 

smakelijk! :-)

Limonade in de zon!

image

Wauw! Wat een zonnetje!! Heerlijk genieten. En morgenochtend meer genieten met een zelfgemaakte limonade. Een probeerseltje met ons Tildonks Goud. Mmm, dat belooft.

Wat zit er in? zeste van limoen, honing, verse citroenmelisse, kokendwarm water. Dit staat nu af te koelen, straks in de frigo en morgen het sap van de limoenen erbij. Ik ben benieuwd.

De honing die is inderdaad van de bijtjes van ons eigen veld. Ik heb mij laten vertellen dat honing goed is tegen pollenallergie, maar dat je dan best honing neemt die van zo dicht mogelijk komt. Perfect! Dichter kan niet.

Ondertussen ook thuis in ons klein fijn hofje mijn vierkante meter wat opgekuist. Wat bloempjes en kruiden gaan kopen deze middag. Er staan veel kruiden op ons veld, maar ik heb ze graag dicht bij mij. Dat kookt gemakkelijker :-)

effe denken, wat staat er in… Platte en krulpeterselie, gewone en citroentijm, bieslook, selder (vorig jaar mislukt, nog eens proberen dan maar), olijvenkruid (nog geen idee hoe ik die kan gebruiken :-)), rozemarijn, oregano, wat verdwaalde roosjes, en de citroenmelisse. Ik heb ook nog gewone en citroenbasilicum gezaaid. Nu nog voorkomen dat ons Nellie hem als kattenbak gaat gebruiken. 😋

image

 

 

 

Restjes op mijn brood

Je kent dat, je hebt net een heerlijk gerecht op tafel getoverd, meet de schade op in de keuken (bij mij helaas vreselijk groot meestal) en je merkt dat er nog een restje groenten over is. Te veel om weg te gooien, te weinig voor een gevuld bord. Wat doe je er mee? Op je boterham!

Ik heb nog veel experimenteerwerk voor de boeg, want ik heb in een boek uit de bib gelezen dat je veruit van elke groente broodbeleg kan maken. Verder dan wat hummus (die ik precies niet in verhouding krijg, altijd teveel knoflook) was ik tot nog toe niet geraakt. Ik heb het een tijdje geleden ook eens met aardpeer geprobeerd (na de risotto van hier onder :-)).

Wat zat er nu weer in? Zeker wat tahinpuree, een koffielepeltje ongeveer, ook wat druppels citroen, peper, zout, olijfolie, misschien wat knoflook. Zoals Hummus eigenlijk. Ik zal dat boek uit de bib nog eens moeten zoeken, want ik ben het eigenlijk feitelijk weeral vergeten…

Dit was het resultaat. Het was lekker, maar maak liever niet teveel. Stel dat het tegen valt. 😏

image

 

Nog eentje voor op de boterham of op de pasta, of …

Deze is eigenlijk gebaseerd op pesto, alleen vervang je de basilicum door de groene kruiden die je vindt in je tuin of op het veld. Er stond een bed op het veld met een aantal groene kruiden door elkaar: peterselie, kervel en koriander. Ik heb die samen uit gedaan, voor een gerecht gebruikt en nadien de overschot gemixt voor de pesto (verhouding van de drie naar smaak nemen). Ik bedenk me net dat ik die beter met een scherp groot mes had fijn gesneden, dan komen de smaken beter vrij dan in een mixer. Eigenlijk gebruik ik voor basilicum zelfs een vijzel. Dat heb ik geleerd van Jamie Oliver. Hij heeft groot gelijk dat het sap dan echt pas goed vrij komt.

Vervolgens pijnboompitjes roosteren en bij de kruiden voegen. Ook die kan je vervangen. Ik moet mijn moeder eens vragen wat ze laatste gebruikt had, want dat was erg lekker. Ik denk dat het amandelen waren.

Knoflook: rauw is die erg scherp, dus niet teveel! Even stoven gaat ook natuurlijk. Dat maakt het wat zachter.

Haal het mengsel uit de mixer of de vijzel en doe ze in een mengkom. Parmesan overvloedig (wegens erg lekker, Ah ja) raspen en bij de kruiden doen. Overgieten met genoeg goeie olijfolie. Meng het geheel regelmatig om te checken of je de juiste consistentie hebt.

Peper, zout, paar druppels citroen en klaar!

Dit houdt enorm lang in de frigo (moest hij niet zo lekker zijn tenminste 😄).

image

 

Canneloni met erwtenvulling

Ik heb een probleem. Een paar weken geleden nam ik foto’s van een gerecht: canneloni met een groene vulling. Alleen, ik weet nu niet meer wat er in de vulling zat 😂
Het zal een mengeling geweest zijn van wat ik nog had: raapjes of andere knolgroenten zoals knolselder of pastinaak, erwtjes zie ik ook. Je neemt dus simpelweg wat je nog in huis hebt! Die heb ik gaar gekookt in bouillon en nadien in de keukenrobot gemixt met ricotta, peper, zout. Als het niet smeuïg genoeg is, kan je wat kookvocht toevoegen of wat room.

image

Om canneloni te vullen heb ik een goed truukje. Vroeger heb ik ook zoveel geklungeld met die canneloni te vullen, dat mijn keuken en ikzelf nog veel vuiler waren dan ze nu helaas nog steeds is. (Oeps, nee, ik kan dus echt niet zo erg proper werken, dik gebuisd als ik ooit kokschool zou willen volgen). Maar op canneloni vullen heb ik dus iets gevonden: een spuitzak. Liefst herbruikbaar natuurlijk, maar ik heb nog een doosje wegwerp liggen. Handig aan die plastieken zakjes is dat je eventueel het gat ervan groter kan knippen als je mengeling er niet goed door geraakt.
Vullen en schikken in een overschotel.

image

Vervolgens een tomatensausje maken: ajuintjes of nog liever sjalot, knoflook, tomaten passata of blokjes, effe pruttelen en afwerken met (verse) groene kruiden, peper, zout. Basilicum is heerlijk daarbij, maar je mag dat naar believen kruiden. Uiteraard kan je daar ook nog andere groentjes bij doen zoals paprika, of wortel. Variatiemogelijkheden genoeg. Mixer erdoor dan heb je een gladde saus.
Probeer de canneloni helemaal te bedekken met de saus.
Tenslotte gaat er nog geraspte kaas naar keuze over en dan de oven in. Kijk op de doos van de canneloni hoe lang en hoe warm. Dat weet ik ook niet hoor :-)

Ik heb geen deftige foto van het resultaat, want het was zo lekker dat alles direct op was.

image

image

Raapstelenstamppot uit een zakje

Of dat niet veel werk is, zo’n zelfoogstboerderij? Tja, dat is hoe dat ge het bekijkt. Natuurlijk gaat het veel sneller om een zakje groenten uit de winkel open te trekken en in je pan te kieperen. Maar hej, dat is niet het enige waar het om draait. Die boerderij is veel meer dan eten alleen: voor ons is dat eten en buiten spelen en genieten van de grote open ruimte, dabberen in de grond en zelfs wat sporten, want niet zelden heb je behoorlijk wat kracht nodig om die pastinaak uit de grond te trekken en dat veld is ook best wel groot als je dat helemaal rond wil stappen. De fitness is er niets tegen. Het is stiekem ook een zweempje geluk voor mij: tegelijk met de frisse lucht stroomt efkes instant een dosis natuurlijke drugs door mijn aders. Ik ben er zeker van dat ik mij eigenlijk een stuk van mijn gezondheid koop met dat veld.

En zal ik eens iets verklappen? Soms he, trek ik ook gewoon een zakske groenten open en zwier ik dat in de pot. Soms? Veel eigenlijk! Recht uit de diepvries! De groenten komen vaak met zulke hoeveelheden, dat met één keer kuisen, ik meestal twee porties heb, gezinsporties he! Daar vries ik dan een deel van in. En vandaag heb ik er iets mee gemaakt uit het boekske van de Albert Hein. Raapstelenstamppot met burgers voor de kindjes en KJ en met een eitje voor mij.

http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1186906/raapstelenstamppot-met-beefburger

Ik heb er wel geen peren in gedaan, want ik hou ècht niet van warm fruit bij mijn eten. In de plaats heb ik wat rammenas bij de pompoen gedaan.

image image

Risotto met aardpeer en worteltjes

image

Aardpeer? Wat vang je daarmee aan? Veel! Je kan hem op enorm veel manieren klaarmaken. Gestoofd, gekookt, in de oven, verwerkt in puree, of zoals vandaag: in de risotto.
Voor meer inspiratie zoek je het wereldwijde web maar eens af en kijk zeker eens op
wassendemaan.be Daar heb ik vandaag mijn inspiratie gehaald.

De aardpeer was en schil je. Ik heb gisteren van vrienden geleerd dat je die in principe zelfs niet moet schillen. Maar dan met een borsteltje toch goed schrobben.
Ik schil ze toch liever.
Als de kinderen het niet willen proeven, dan zeg ik dat het zoals aard-appel is, maar dan een aard-peer. Dat vinden ze wel grappig en dan zijn ze meteen bereid te proeven. En de smaak ervan valt meestal wel ‘in de smaak’ bij de kleintjes. Zeker in puree zijn ze er zot van.image

Ik kook ze zacht in wat gezouten water en mix ze dan in de keukenmachine tot een puree. Soms lukt het ook met een pureestamper.

De risotto kan je klassiek maken: genoeg olijfolie in de pot, fijn gesneden ajuintjes erbij en meteen met peper kruiden. Olijfolie en peper is een erg gezonde combinatie. Zeker als je daar dan nog eens kurkuma bij onder mengt. Super gezond en maakt je risotto ook nog eens geel. Heel leuk effect! Vandaag had ik daar geen zin in, ik heb een ander gezond secret ingrediënt op ’t oog 😄
Uitjes glazig? Dan risottorijst toevoegen en goed onder de olijfolie mengen. Ik heb vandaag volkorenrijst gebruikt.
Blussen met een glas witte wijn.
Ik maak voor ons gezin een goed kopje rijst, met telkens 1liter bouillon. Er zijn veel manieren om risotto te maken. Ik laat de risotto rustig pruttelen, doe de bouillon er ongeveer in vier keer bij en ik roer NOOIT, tenzij op ’t einde. Anders heb je echt rijstpap.
Afwerken met parmesan, hoeveelheid naar keuze en grana padano is ook lekker, maar nooit uit een zakje he! Dat is geen kaas…

image

Deze basis gebruik ik voor elke risotto en dan heb je oneindig veel mogelijkheden om daar dan op te variëren.

De gepureerde aardpeer roer je er door. Vervolgens heb ik er deze keer niet teveel parmezaan bijgedaan, omdat ik ook zure room heb toegevoegd en … tadaa… gember! Dat geeft het geheel een frisse toets. Gebruik je niet graag gember of heb je er geen in huis, neem dan een paar druppels citroen.
De truc is om regelmatig te proeven, het voorrecht van de kok, maar wel broodnodig! Zoek de juiste balans en je hebt een toppertje!

Daar hoeft nu niets meer bij, maar dat mag: een stukje vlees, een stukje vis, vandaag nog steeds een dag zonder vlees, dus enkel wat schattige worteltjes. Het was de allerlaatste van mijn winterwortelen. Mijn bak is leeg nu!

Dat verdient een beetje uitleg. Voor de winter hebben we ons deel van de winterwortelen mogen afwegen. Alle bewaargroenten zijn voor de winter door de boeren en een paar vrijwilligers uitgedaan en gestockeerd in de schuur. Per gezin mag je dan een deel afwegen. Voor de wortels en de knolgroenten had ik dan de tip gekregen om ze te bewaren in een bak met zand, gewoon speelzand. Dus ik mijzelf aan het werk gezet. Worteltjes en knolgroenten propertjes geschikt met zand ertussen. Et Voila, héél de winter van genoten! En wauw! Die winterwortelen hebben zó véél smaak. Ik ben niet zot van wortels. Ik vind dat eigenlijk te zoet. Maar deze winter heb ik met veel plezier wortels klaar gemaakt. Straks heb ik zelfs nog spijt dat het vandaag de laatste was 😅

Enfin, smakelijk!

image

Een kopje (Volkoren) risottorijst
Ajuin
Peper
1l bouillon
50-100g Parmegiano regiano
1-2 el zure room
Stukje gember
Worteltjes

 

3 op een rij

Drie keer veggie op een rij! Daar gaan we met de eerste.

image

Een creatie van KJ:
Tagliatelle
Witte kool
Rode kool
Worteltjes
Bouillonsausje met wat room
Groenteballetjes uit de spar
Parmesan

Mijn bouillon koop ik trouwens bij Sublimix. Online te vinden, of ook wel op de markt vaak.

(ik weet het, veel kaas, je ziet de rest bijna niet: het is duidelijk KJ zijn bord :-))

image image

Deze vind ik een ontdekking! Ik vond een kookboek in de bib voor veggie balletjes, burgers en broodbeleg (Miki Duerinck en Kristin Leybaert). Geweldig boek! Ik ga niet snel met vleesvervangers koken. Alternatieven voor vlees zoek ik graag: peulvruchten, eitjes, zuivel, noten. Maar tofu of quorn daar hou ik niet van. Dan eet ik liever eens een stukje vlees van goede kwaliteit. Tot nader order ben ik nog geen vegetariër :-)
In dit boek staan veel ideeën om toch variatie te brengen, zonder dat ik mij aan de quorn moet wagen. En dan heb ik tenminste zelf zicht op wat er in die balletjes steekt en of ze al dan niet gezond zijn.

Ik maakte deze Griekse Halloumiburger uit het boek. Wat zit er in?
Aardappel (iets te veel, volgende keer wat minder)
Spinazie
Halloumi (een soort kaas, met veel smaak, maar wel een gekke rubber textuur)
Paneermeel
1 ei
Munt (deed ik er niet bij)

Erbij een slaatje van witte en rode kool, groen olijven, en wat groen blaadjes (geen idee, restjes spinazie of andere bladgroenten)

image image

Een zondagse lunch: een veggie variatie op de nicoise.

Sla (veldsla, rucola, raapsteel), boontjes, gedroogde tomaatjes, avocado, (buffel)mozarella, een zachtgekookt eitje, peper, zout

Dressing van mayonaise, yoghurt, beetje olijfolie, druppels limoen, peper, zout, bieslook, peterselie

De boontjes zijn niet meer/ nog niet van het veld. De gedroogde tomaatjes helaas ook niet. Er was vorige zomer geen overvloed aan tomaatjes, waar ik wel op had gehoopt. Nu ja, ze zijn ook zo lekker dat de geplukte tomaatjes nog voor we thuis waren, meestal al half op waren.
Enfin, ik hoop komend seizoen van de tomaten eens mijn eigen gedroogde versie te maken en ook ketchup wil ik graag uitproberen.
De groene kruiden zijn wel van ’t veld. Peterselie met hopen! Heb ik verknipt en in een diepvriesdoosje gestoken. Heel het jaar door peterselie zo. Ach nee, de bieslook komt in feite uit mijn eigen vierkante meter, thuis in de tuin. Die moet ik dringend terug opkuisen en klaar maken voor de lente.

Smakelijk!